چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶
|
|

گزارش خبری نشست دوم قیام حسینی و رعایت فرهنگ حقوق انسانی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین بهمن اکبری

 

در مورخ 93/8/19  حجت الاسلام والمسلمین بهمن اکبری استاد دانشگاه و پژوهشگر ارشد مطالعات اسلام وحقوق بشر بحثی با عنوان « قیام حسینی و صلح طلبی ونفی خشونت» را در دفتر مرکزی کمیسیون ارائه کرد.

سخنران به عنوان مقدمه بحث به چند نکته اشاره کرد: اول اینکه گاه خشونت به متون دینی نسبت داده می شود وبرخی در قبال ادیان مختلف تلاش می کنند با قرائت های خاص خود متون دینی را با صلح وامنیت وحقوق بشر در تضاد  نشان دهند که این رویکرد اختصاص به مخالفان دینی ندارد بلکه در مواردی طرفداران یک دین نیز ممکن است قرائتی خشونت آمیز از متون دینی معرفی کنند. این پدیده فقط در دنیای اسلام نیست بلکه در سایر ادیان نیز قابل شناسائی بوده ومی باشد. علاوه بر این، تلاشهای تفسیری مروج قرائت خشونت آمیز از متون دینی، در قبال حوادث و رویدادهای قابل توجه در تاریخ ادیان مختلف نیز نمود پیدا می کند چنانچه در قبال واقعه عاشورا  برخی تفسیر خشونت آمیز از آن ارائه میکنند و آن را محصول کینه وحقد باقی مانده از جنگ های بدر وحنین می دانند و با ظاهری حق به جانب اعلام می دارند که خشونت، خشونت را در پی آورد یا برخی با ظاهر حمایت از واقع عاشورا این تفسیر را ارائه می کنند که این واقعه نشانه جواز خشونت طلبی وجنگ وخونریزی و دوری از صلح طلبی است حال آنکه هر دو گروه یاد شده تفسیر نادرستی را از واقعه عاشورا عرضه می دارند و بدین طریق ظلم بزرگی به اندیشه دینی و اسلامی و قیام امام حسین علیه السلام روا می دارند.  بر همین اساس باید تلاش کرد که متون دینی و وقایع مورد احترام ادیان را درست فهمید ودرست قرائت کرد.تاریخ برای گذشته نیست بلکه واقعیت گذشته را باید خوانش معاصر کرد که ممکن است درست خوانده شود یا نادرست والبته ما باید تلاش کنیم که درست بخوانیم. بر همین مبنا در ابتدای بحث باید تاسف خود را ابراز داشت از اینکه حادثه عظیم عاشورا مواجه با سو تفسیرهائی است حال آنکه به نظر می رسد قیام ابا عبدالله(ع) صلح طلبانه ترین قیامی است که می تواند الهام بخش برای همه بشریت در تمامی اعصار واقع شود و برای تعمیق صلح وامنیت جامعه بشری الگو قرار گیرد.

حجت الاسلام والسلمین اکبری به عنوان مقدمه دیگر بحث خود تا کید کرد که بررسی واقعه عاشورا بخوبی نشان می دهد که اسلام سلطنتی در مقابل اسلام امامتی مرتکب بدترین خشونتها شده است . اموی ها نماینده اسلام سلطنتی بوده اند و ندای طلح طلبی اسلام امامتی را نه تنها نادیده گرفته اند بلکه بر علیه آن مرتکب انواع قساوت ها و بیرحمی ها گردیده اند

در ادامه جلسه سخنران با ارائه چهار شاخص برای شناخت گفتمان صلح به عدالت،آزادی،مهر و رحمت ومسئولیت وآگاهی اشاره کرد و با استنادات دینی تاکید کرد که سیره نبوی، سیره صلح آمیز است . حال به عنوان پرسش اصلی جلسه باید بررسی نمود که آیا قیام امام حسین با شاخصهای یاد شده هماهنگی دارندیا خیر؟ به عبارت دیگر، آیا امام حسین(ع)گفتمان صلح را پیگیری کرده اند وتا مجبور نشده اند در مقام دفاع دست به سلاح نبرده اند یا اینکه گفتمان جنگ وخشونت مورد قبول ایشان بوده است؟

حجت الاسلام اکبری در بیان اصل بحث خود و پاسخ به پرسش اصلی یاد شده ،  با مرور بر وقایع تاریخی پس از شهادت امام علی علیه السلام در سال 40 هجری، 17 فراز تاریخی یا مستند را در سیره امام حسین از زمان شهادت امام حسن علیه السلام در سال 50 هجری تا کربلا و عاشورا و شهادت و رویکرد امام سجاد وحضرت زینب پس از شهادت ایشان مورد به مورد معرفی و مورد بحث قرار داد .

محترم شمردن پیمان صلح امام حسن با معاویه و عدم هر گونه اقدام تا زمان زنده بودن معاویه،مفاد وصیت نامه امام به برادرشان محمد حنفیه و تاکید برضرورت اصلاح امور امت و نهی از منکر وتوسعه نظارت عمومی بر حکمرانان،خودداری از هر گونه تزویر و خدعه و اقدام شفاف و صادقانه در مواجهه با مطالبات ظالمانه حکومت، خودداری از هر گونه خروج از مسیر متعارف و انتخاب بیراهه ها و حرکت های پنهانی ، گفتگو با مسلمانان و تلاش برای آگاهی بخشی عمومی به عنوان زیر ساخت صلح،دعوت آزادانه از مردم برای اصلاح جامعه با اعزام مسلم به کوفه ودر پاسخ به نامه های واصله،خروج از مکه برای خودداری از هر گونه بی حرمتی به مقدسات و مکان امن الهی، هفت فراز اول تاریخی بودند که سخنران مستندات هر مورد را ارائه و تحلیل کرد وضمن توضیح ابعاد هر مورد مشخص نمود که امام حسین(ع) تا چه اندازه به گفتمان صلح پایبندی داشته و در چارچوب چنین اندیشه ای  حرکت اصلاح طلبانه و مسالمت آمیز خود را پیگیری کرده اند.

این پژوهشگر ارشد مطالعات حقوق اسلامی وفرهنگی در ادامه بحث تفصیلی صلح طلبی و نفی خشونت در قیام امام حسین(ع) 10 فراز دیگر تاریخی مربوط به قیام امام حسین را بر اساس سیر زمانی وقوع هر مورد مطرح و مورد تحلیل قرار داد. روند حرکت امام در 22 روز یا 22 منزل از مکه به کربلا و همراهی با مهاجمان و اقامه جماعت با آنها وحتی آب دادن به گروه دشمن،درخواست برگشت به مدینه ویا شهرهای دور دست اسلامی برای پر هیز از جنگ وخونریزی دشمن،درخواست مذاکره با عمر سعد طی روزهای دوم تا هفتم محرم برای حل مسالمت آمیز چالش بروز یافته بین حرکت اصلاحی امام و دشمنان  ایشان،درخواست تاخیر جنگ در روز نهم محرم تا صبح دهم، سخنرانی امام در روز دهم محرم و درخواست تامل وتوقف در امر جنگ تحمیلی از سوی دشمنان،سخنرانی اصحاب امام در روز دهم محرم و درخواست ترک جنگ از سوی دشمن خصوصا سخنرانی بریر و زهیر،عدم شروع جنگ از سوی امام حسین وهمراهان ایشان در روز دهم محرم و شروع خونریزی از سوی دشمن،ادامه سیره نبوی در دعوت وآگاهی بخشی مظلومانه در اوج مقاومت و دفاع مشروع و کشاکش درگیریهای جنگی روز دهم محرم و حرکت بعدی بازماندگان قافله کربلا در حرکت به سمت شام و در کاخ یزید و نتایج بعدی این اقدامات آگاهی بخش بر نظام حکومت سلطنتی یزید و توده مردم آن دوران وحرکت های عدالت خواهانه بعدی،10 محور دیگری بودند که سخنران در تبیین قیام صلح طلبانه امام حسین علیه السلام مورد بحث و بررسی قرار داد.

حجت الاسلام والمسلمین اکبری در پایان بحث خود نتیجه گرفت که قیام امام حسین تماما صلح طلبانه بوده است و جا دارد به عنوان یک ظرفیت مهم برای پیشبرد گفتمان صلح در جهان معاصر مورد بهره برداری لازم قرار گیرد. ایشان ضمن ابراز تاسف از اینکه برخی افراد وگروهها از سر جهل ونادانی یا  عوامل دیگر با انتساب خود به دین اسلام مرتکب خشونت هائی می شوند که به هیچ عنوان با مبانی اسلامی هم خوانی ندارد، اظهار امیدواری کرد که با معرفی درست اندیشه اسلامی مسلمانان و پیروان سایر ادیان پیشگامان گسترش صلح و دوستی ومبارزه با ظلم وستم در سراسر جهان باشند.

پس از سخنرانی حجت االسلام اکبری پرسش و پاسخ انجام شد  از جمله اینکه چرا برخی علیرغم آگاهی نسبت به گفتمان صلح آمیز امام حسین(ع) تعمد دارند که بر خشونت تاکید کنند و بدین طریق صلح و گفتگو و یافتن راههای مسالمت آمیز برای حل چالشها را کم ارزش جلوه دهند؟ چه می توان کرد تا قرائت درست از قیام امام حسین(ع) مبنای اصلاح طلبی وگسترش نظارت عمومی برای تضمین حکمرانی شایسته خصوصا در کشورهای اسلامی واقع شود؟

در این جلسه هم چنین به سخنران پیشنهاد شد که مجموعه مباحث مطروحه را در قالب کتابی تدوین کنند تا ابعاد صلح طلبانه وضد خشونت قیام امام حسین(ع) بخوبی برای مخاطبان داخلی وخارجی معرفی شود.

شایان ذکر است که بزودی مجموعه بحث های انجام شده در این نشست به صورت گزارش تفصیلی تدوین و منتشر خواهد شد.

سومین نشست از سلسله نشست های قیام حسینی و رعایت فرهنگ حقوق انسانی با موضوع  « مروری بر مطالعات فقهی حقوقی مربوط به قیام امام حسین و ظرفیتهای آن برای پیشبرد حقوق انسانی» در مورخ 21/8/93 از ساعت 15 الی 17 در محل دفتر مرکزی کمیسیون برگزار خواهد شد.و عموم علاقمندان به مباحث حقوقی می توانند از این برنامه استفاده نمایند. تست

 

روابط عمومی کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران

 

انتهای متن/ کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران

نظرات کاربران

نظردهی

نام*
ایمیل
نظر شما*
نظر شما پس از تایید اپراتور نمایش داده خواهد شد